Situation Room with BNZ

BNZ arvioi suorituskykyä Tilannehuoneessa

Julkaistu 1.6.2019

Tavoitteet

Bank of New Zealand etsi bisnessimulaatiota, jonka voitaisiin ottaa osaksi hiljattain pidettyä arviointikeskusta, joka toimi osana yrityksen sisäistä rekrytointiprosessia. Bank of New Zealand on ollut yksi Uuden-Seelannin johtavista pankkilaitoksista aina vuodesta 1861 lähtien, jolloin pankki perustettiin. Arviointikeskuksen tarkoituksena on arvioida seulottuja ehdokkaita useiden eri osa-alueiden kautta, kuten yksilöhaastatteluissa, ryhmäesityksissä sekä tiimiympäristössä. Ohjelman piti antaa arvioijille mahdollisuuden tarkkailla osallistujia sekä tarjota tilaisuus keskusteluun, itsearviointiin ja palautteen antamiseen.

Ratkaisu

Tapahtumapäivänä kokemukselliseen Tilannehuone-oppimisharjoitukseen osallistui 24 osanottajaa kahdella eri toteutuskerralla. Catalyst Globalin Uuden-Seelannin kumppanin Team Up Eventsin kehittämä Tilannehuone on yksi uusimmista terävintä kärkeä olevista liike-elämään keskittyvistä tapahtumista. Teema pyörii kehkeytymässä olevan maailmanlaajuisen tilanteen ympärillä, ja tiimit haastetaan arvioimaan ja reagoimaan reaaliaikaisten videolinkkipäivitysten pohjalta voidakseen tarjota paikkansapitäviä tietoja siitä mitä, missä, milloin ja kuka on käynyt laitonta kauppaa.

Tilannehuone on suunniteltu stimuloimaan ja haastamaan ajattelua rajoitetussa ajassa paineistavassa tilanteessa seuraavien tärkeimpien oppimistavoitteiden pohjalta:

  • Osastojen välinen kommunikaatio: Yksittäisten roolien ja tasojen sijaan yhdessä toimimista yhteisen tarkoituksen eteen ja menestyksen saavuttamiseen selkeän, ytimekkään ja koordinoidun kommunikaation kautta.
  • Ketterä ajattelu: Nopeuden ja joustavuuden rohkaisemista ja arvostamista tehokkaampien työskentelytapojen tunnistamisen ja muokkaamisen lisäksi myös sen ymmärtämiseksi, että se, miten asiat tehdään tänään, saattaa olla aivan eri tapa, kuin millä ne tehdään huomenna.
  • Tilannejohtajuus: Ryhmän ja tilanteen kannalta tarvittavien käytösmallien tunnistamista, jotta voidaan ottaa käyttöön johtajuustyyli, jolla parhaiten saavutetaan käsillä olevan tehtävän tavoitteet.

Kun laskurin aika oli lopulta kulunut loppuun, osallistujat kävivät läpi arvioinnin tiimin kesken suorituksen reflektoimiseksi ennen kuin he pääsivät keskustelemaan oppimastaan ja kokemuksestaan koko ryhmän kanssa.

Lopputulos

Tilannehuone tarjosi nokkelan mahdollisuuden BNZ:n arvioijille tarkkailla sekä henkilöiden että tiimien luonteenpiirteitä, ominaisuuksia sekä tietenkin suorituskykyä pelillistämisen kautta. Osanottajien yleisimmin esiin nostamat asiat koskivat koordinoidun lähestymistavan tarvetta, jotta tapahtuman monet muuttujat saatiin hallittua. Osallistujat tajusivat, että tietoa oli liikaa yhden tiiminjäsenen käsitettäväksi. He huomasivat myös, että tilanteen muuttuvan luonteen arvioimiseen oli rajatusti aikaa. Jotta koko tiimi kykeni onnistuneesti tasapainottelemaan nopeuden ja tarkkuuden välillä, oli heidän jaettava rooleja ja tehtäviä nopeasti ja tehokkaasti. Ohjelma oli jymymenestys niin arvioijien kuin osallistujien mielestä.

Kaikki Case-esimerkit