Sisäinen tuotelanseeraus

Julkaistu 4.10.2013

Nestle Etelä-Afrikka oli lanseeraamassa ainutlaatuista vauvojen murojen tuotesarjaa. Nestum & Cerelac -tuotteilla, ravitsevilla aterioilla yhden annoksen pussukoissa oli monia ainutlaatuisia myyntiargumentteja. Asiakkaamme, tuotehallinnan tiimi, halusi meidän suunnittelevan lanseerauksen 500 hengen henkilökunnalleen, joka olisi jotakin normaalia toimistoilla tapahtuvaa tuote-esittelyä ja näytettä suurempaa.

He tajusivat, kuinka tärkeää on, että heidän henkilökuntansa käsittää kuinka hyvästä tuotteesta todella on kyse, jonka jälkeen he toimivat brändin suurlähettiläinä ystävilleen ja perheilleen. Tärkein ominaisuus, jota haluttiin korostaa, oli KÄTEVYYS.

Työskennellen heidän PR-toimistollaan Ogilvysillä me suunnittelimme sisäisen kilpailun, jossa tehtiin yhden minuutin mainos, jossa ylistettiin tuotteen hyviä puolia. Mainoskatko, innovatiivinen mainoksentekoaktiviteettimme, oli täydellinen työkalu. Asiakas halusi saada mahdollisimman paljon sijoituksestaan irti, joten suunnittelimme ohjelman, joka kesti 6 viikkoa. Ensimmäisellä viikolla pystytimme näyttelyn toimiston ruokalaan. Laitoimme esille elokuvakameroita, klaffeja, kuvakäsikirjoituksia, julisteita sekä rykelmän rekvisiittaa. Pahaa aavistamaton henkilökunta odotti näyttelijöiden tupsahtavan paikalle ja ohjaajien alkavan karjua käskyjä minä hetkenä hyvänsä. Kyseinen hetki koitti seuraavalla viikolla, kun varhain eräänä aamuna kaikki saivat sähköpostin, jossa heitä pyydettiin saapumaan ruokalaan lounasaikaan, mikäli he omasivat yhtään luovia kykyjä! Siellä heitä oli vastassa Dream Team Catalystin väki erilaisissa puvuissa kuvaamassa pilamainosta ja ottamassa henkilökuntaa mukaan erittäin improvisoidusti.

Kun väki istuutui syömään lounastaan, juttelimme heidän kanssaan ryhmissä ja kerroimme mistä kaikessa oli kyse, sekä asetimme haasteen. Heillä oli 2 viikkoa aikaa kasata ryhmä työkavereita ja lähettää omaperäisen, informatiivisen ja mielenkiintoisen Nestum & Cerelac -mainoksen käsikirjoitus. Vastaanotto oli häkellyttävä. Rakennus kuhisi jännityksestä ja kaksi viikkoa myöhemmin finalistit oli valittu. Viiden tiimin ideoista tehtäisiin mainokset. Kaikki viisi tiimiä kutsuttiin työpajaan kuvauspaikalle ja heille esiteltiin tekniset varusteet, annettiin hieman ohjeistusta ja vinkkejä palkintoja voittavan mainoksen teosta, sekä heidät esiteltiin Dream Teamin asiantuntijoille, jotka valmentaisivat ja ohjaisivat heitä heidän kokemuksensa ajan. Kuvaaminen alkoi pian tämän jälkeen ja keskimäärin neljässä tunnissa tiimiä kohden jokaisen tiimin mainos oli "purkissa". Mainokset ladattiin yhtiön Intranettiin ja YouTubeen. Kaikkia henkilökunnan jäseniä kehotettiin äänestämään suosikkimainostaan.

Voittaja julkistettiin asiakkaan tiloissa järjestetyssä säkenöivässä tilaisuudessa. Koska paikalla oli jälleen valtavasti henkilökuntaa, asiakkaan henkilökunnalle saatiin jälleen välitettyä entistä enemmän tuoteviestejä ja valistusta.

Asiakas oli onnensa kukkuloilla lopputuloksesta. Viisi mahtavaa mainosta ja heidän tuotteensa olivat koko rakennuksen puheenaihe! Keskustelemme jo siitä, miten voimme tuoda Catalystin taikaa myös heidän seuraaviin tapahtumiinsa. Nestlen tuotelanseeraukset eivät enää koskaan palaa ennalleen!

Kaikki Case-esimerkit