Hälytystila

Käyttäkää luovaa ajattelua & tiimityötä viruksen pysäyttämiseen

1 - 1.5 tuntia
Sisällä ja ulkona
Yhteistyötä korostava
12 - Ei ylärajaa

Ohjelman kuvaus

Kaikki alkaa, kun joukkueet saavat nähtäväkseen pahaenteisen nauhoituksen, jossa esiintyy Hälytystila-järjestön naamioitu edustaja. Tiimeille kerrotaan, että heidän tietokonejärjestelmänsä on hakkeroitu ja sinne on asetettu tietokonevirus. Virus kykenee korruptoimaan järjestelmät ja tuhoamaan sekä yrityksen että henkilökohtaiset tiedot iäksi.

Katastrofi pystytään ehkäisemään ratkaisemalla huoneessa sijaitsevien mysteerisen näköisten rakennelmien sisältämät arvoitukset 60 minuutin sisällä. Kello käynnistyy ja videosta saamiensa vihjeiden perusteella tiimit alkavat ratkoa kuutta pulmatehtävää. Hälytystila-androideilta voi pyytää vihjeitä mutta niillä on hintansa.

Kun tiimi saa suoritettua kaikki omasta rakennelmasta löytyvät pulmat, saavat he ratkaisukoodin yhden numeron. Koko koodin ratkaisemiseksi täytyy tiimien tehdä myös yhteistyöä. Kun kaikki ongelmanratkaisutehtävät on suoritettu, niistä syntyvä koodi syötetään erikoiseen helvetinkoneeseen. Oikea koodin pysäyttää ajanlaskennan ja tietokonevirus saadaan eristettyä vaarattomaksi.

Hyötyä ja tuloksia

Red Alert on kiehtova kokemuksellinen oppimispeli, joka edistää tiimityötä ja ongelmanratkaisutaitoja hauskassa ja mukaansatempaavassa ympäristössä. Jännittävä pelirakenne, teema ja rajoitettu aika takaavat sen, että kaikki ovat täysillä mukana koko aktiviteetin ajan. Tiimit täytyy ajatella luovasti "ulkona laatikosta" ja kommunikoida tehokkaasti päättäessään yhdessä, mikä on paras strategia kunkin pulman ratkaisemiseen. Pelin edetessä ja tunnelman tiivistyessä tiimin jäsenet oppivat tekemään paremmin yhteistyötä. He alkavat arvostaa toistensa kykyjä ja huomaavat, että heidän yksilölliset kykynsä vaikuttavat tiimin kokonaistehokkuuteen. Yhteishenki paranee jokaisen pulman ratkaisun myötä, kun tiimi saa juhlia onnistumistaan yhdessä.

Peli havainnollistaa konkreettisesti , että katsomisen ja näkemisen välillä on valtava ero. Vähitellen tiimit kykenevät näkemään ongelman useammasta kuin yhdestä näkökulmasta ja soveltamaan innovatiivista ajattelutapaa ratkaisujen ennakkoluulottomaan etsimiseen. Pelin ollessa loppusuoralla tiimien täytyy myös irrottautua lokeroituneesta pyrkimyksestään ratkaista tiimin omat pulmat vain omin voimin. Loppuhuipennusta varten tiimien on pystyttävä vaihtamaan kilpailumentaliteetista yhteistyöhön, koska tiimien on yhteistyötä keskenään koko ryhmän yhteisen edun nimissä. Avun antaminen ja varsinkin sen pyytäminen on keskeisen arvokasta myös oikeassa työelämässä!

Request a Quote