24. marraskuuta 2016

Juhlapyhien lähestyessä Catalyst Global juhlii kulunutta vuotta ja tekee työtä tiiviimmän yhteyden eteen yhteisönä. Joulukuun 12. päivänä käytämme hyväksi sitä, että olemme maailman suurin ryhmäyttämispalveluntarjoajien verkosto, johon kuuluu 42 yritystä ympäri maailman, suoritamme maailman ensimmäisen 24 tuntia kestävän yritysten ryhmäyttämisaarrejahdin aloittamalla auringonnousun myötä ympäri maailman. Aarrejahdin tuotto menee maailmanlaajuiselle yrityselämän antamishankkeelle, B1G1:lle.

Antaminen vaikuttaa yhtä voimakkaasti antajaan kuin vastaanottajaan. Antaessamme jollekulle lahjan, useimmista meistä tuntuu lämpimältä ja pehmoiselta katsellessamme lahjan saajan avaavan lahjansa. Tutkimuksissa on todettu, että ihmiset hyötyvät antamisesta ja vapaaehtoistoiminnasta sekä tunnetasolla että fyysisesti. Aivan oikein. Haluatko parantaa itsetuntoasi, madaltaa kolesterolitasoasi tai painoindeksiäsi? Anna vähän.

“Teemme elantomme sillä, mitä saamme. Teemme elämämme sillä, mitä annamme.” – Winston S. Churchill

Prososiaalinen käytös viittaa "vapaaehtoiseen toimintaan, jonka tarkoitus on auttaa tai hyödyttää toista." Mikä motivoi meitä olemaan prososiaalisia? Miten voimme voimistaa näitä tunteita, jotta haluamme antaa enemmän?

Sosiaaliset suhteet kannustavat anteliaaseen käytökseen

International Journal of Happiness and Development -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa tutkijat tutkivat, miten sosiaaliset suhteet edesauttavat muuttamaan anteliaan käytöksen antajalle myönteisiksi tunteiksi. Kolmen tutkimuksen aikana tutkijat tulivat siihen johtopäätökseen, että jollekin aatteelle antaminen luo antajalle suurimman tyytyväisyyden tunteen, kun antaminen edistää sosiaalisia suhteita.

Tässä on järkeä. Antaminen on osallistumista maailmaan ja ympärillämme oleviin ihmissuhteisiin. Täten ryhmänä antaminen yksilönä tehdyn nimettömän lahjoituksen sijaan saa meidät onnellisimmiksi.

Tämä on loistouutinen järjestöille, jotka haluavat lisätä työntekijöiden onnellisuutta. Tämän kollektiivisen antamisen konseptin hyödyntäminen johdonmukaisen, aidon CSR-ohjelman kautta on ratkaisu, jossa molemmat osapuolet voittavat, sillä ratkaisusta saatava hyöty on enemmän kuin pelkkää antamisen iloa.

Kun työntekijät ottavat osaa organisoituun antamisohjelmaan, käy ryhmä yleensä läpi antamis- ja sitoutumisprosessin. Consultancy of Corporate Citizenshipin teettämä viimeaikainen tutkimus paljasti, että kun työntekijöille annetaan mahdollisuus osallistua antamishankkeisiin saattavat yritysten koulutus- ja kehityskulut vähentyä.

Olet saattanut kuulla Giving Circles –käsitteestä. Kyseessä on kasvava trendi, jossa samanhenkiset ihmiset yhdistävät voimavaransa antaakseen. Tätä kuvaillaan usein kirjakerhon ja sijoitusryhmittymän risteytykseksi, ja Giving Circles hyödyntää tätä mielikuvaa siitä, että yhdessä antaminen on antoisaa kaikille.

Innovatiiviset ideat ovat usein aivan nenäsi edessä

Me Catalyst Globalilla, tämän ja muun antamisen voimaan perustuvan tutkimuksen perusteella, ryhdyimme kehittämään ryhmäyttämisaktiviteettia, joka maksimoisi antamisen ilon yhdessä antamisen kautta. Kuten innovatiiviset ideat usein ovat, vastaus oli yllättävän yksinkertainen!

Joulukuussa 2015 Catalyst Globalin ryhmäyttämisverkosto liittyi Buy1GIVE1 (B1G1)-ohjelman elinikäiseksi jäseneksi. B1G1 on maailmanlaajuinen yritysten antamishanke. B1G1:n ohjelmassa 100 % B1G1-jäsenten avustuksista menee suoraan hankkeen kumppanina toimiville yleishyödyllisille organisaatioille (NGO). B1G1 keskittyy ennemmin antamisen vaikutukseen ihmisten elämään, kuin pelkästään lahjoitettuihin summiin.

Kuten useimpien innovatiivisten ryhmäyttämisohjelmien kohdalla, Catalyst Global toi ryhmäaarrejahdit yritysmaailmaan yli 25 vuotta sitten. Tuolloin oli kyse vanhoista, käsinkosketeltavista jutuista – kuten kartoista, kynistä ja vihoista. Go Team –ryhmäyttämissovellus julkaistiin vuonna 2013 yhteistyössä Bluehat Groupin kanssa. Siitä tuli nopeasti Catalystin asiakkaiden suosikkiohjelma ympäri maailman ja se on edelleen markkinajohtaja.

Kirjoittaessani tätä artikkelia ajatuskin siitä, että Go Give kopioidaan, saa minut vapisemaan, mutta 30 vuoden kokemuksen omaavana ryhmäyttämisen johtavana tekijänä tämä on jotakin, mitä Catalyst Global on oppinut odottamaan. Mieti corporate drumming-, big picture- ja cardboard flat pack build –ryhmäyttämistapahtumia, listaa voisi jatkaa – kaikki Catalyst Globalin T&K-tiimin alkuperäisiä ideoita. Minun pitäisi olla anteliaampi (tai anteeksiantavaisempi), kun Go Give kopioidaan – se hyödyttää NGO-projekteja!

“Imitointi on imartelun rehellisin muoto….” Oscar Wilde

Go Give syntyi B1G1:n ja Go Teamin yhdistämisen tuloksena. Go Giveissä osanottajat yrittävät suorittaa mahdollisimman monta haasterastia tietyssä ajassa. Näihin haasteisiin sisältyy kuvahaasteita, kysymyksiä, videohaasteita ja paljon muuta! Jännittävää on se, että jokainen haaste liittyy johonkin B1G1-projektiin, joten tiimit valitsevat projektin, jolle haluavat antaa ja suoritettuaan haasteen he antavat hyviä tekoja yhdelle monista uskomattomista B1G1-projekteista.

Go Teamin perimmäinen syy - Go Give

Go Team on hauska ja kattava kokemuksellinen oppimistyökalu. Se on todistetusti vaikuttanut hyödyllisesti niin yksilöihin kuin tiimeihin pitkäkestoisesti. Osanottajien on aktiivisesti toimittava ja kehitettävä empatiaa, samalla hioen taitojaan ryhmänä työskentelyssä. Go Team vaatii, että osallistujat lakkaavat tekemästä montaa asiaa yhtä aikaa, välttävät häiriötekijöitä ja keskittyvät käsillä olevaan ryhmätehtävään. Menestyvät tiimit tarkkailevat, kuuntelevat, kehittävät yhdessä strategian ja kommunikoivat sen tiimille tehokkaasti – kaikki mahtavan tiimidynamiikan avaintekijöitä. Toimien ympäri maailmaa ripotelluissa toimistoissa, monella eri kielellä ja sosiaalisten kulttuurierojen keskellä, Catalyst Global on intohimoinen yhteisö, jota yhdistää usko tehokkaiden ryhmäyttämisohjelmien voimaan saada aikaan muutosta yksilöiden ja organisaatioiden elämässä.

Edelleen 2 viikkoa aikaa ja olemme jo täpinöissämme

Olemme niin innoissamme ensimmäisestä maailmanlaajuisesta Go Give –tapahtumasta. Kyllä, haluamme osallistua hauskanpitoon, jota näemme asiakkaidemme kokevan joka päivä, mutta kyse on myös paljosta muusta. Ajatus siitä, kuinka moneen elämään voimme vaikuttaa positiivisesti antamalla yhdessä, on riemastuttava.

Kun siis heräät joulukuun 12. päivänä, tiedät, että jossakin päin maapalloa sinulle ryhmäyttämisen tuoneet ihmiset ovat pitämässä hauskaa ja kokemassa antamisen iloa.

Seuraa toimintaa sosiaalisessa mediassa #GoGiveLikeUs 

Pohdi sitten, kuinka sinun tiimisi voi kokea antamisen iloa. Menkää antamaan yhdessä. Varaa Go Give organisaatiosi seuraavaan ryhmäyttämistapahtumaan. 

Lähteet

 

Aknin, L.B., Dunn, E.W., Sandstrom, G.M. and Norton, M.I. (2013). Does social connection turn good deeds into good feelings? International Journal of Happiness and Development, 1(2), pp. 155-171. DOI: 10.1504/IJHD.2013.055643

Batson, Daniel C. “Altruism and Prosocial Behavior.”In The Handbook of Social Psychology, 4th ed., edited by Daniel T. Gilbert, Susan T. Fiske, and Gardner Lindzey. New York: Oxford University Press, 1998. ISBN: 0195213769.

Nancy E., Fabes R., “The Relations of Children’s dispositional Prosocial Behavior to Emotionality, Regulations and Social Functioning,”(1996), Dpt of Psychology, University of Nebraska, Lincoln.

Sadler D, Lloyd S., (2007), Neo-liberalising corporate social responsibility: A political economy of corporate citizenship, Department of Geography, University of Liverpool.