23. toukokuuta 2016

Hetki sitten Hong Kong Convention and Exhibition Centressä pidetty HR-huippukokous oli kuhiseva tapahtuva, edustajien määrän noustessa yli 2 500 osanottajaan joka päivä. Disruptiivinen innovaatio oli vahvana teemana. Catalyst Globalin odotetun tablettipohjaisen johtajuuskoulutus- ja ryhmäyttämissovelluksen, Peak Performancen, ensiesittely herätti runsaasti huomiota.

Peak Performance

Peak Performance on kilpailuhenkinen peli, jossa ryhmät hallinnoivat resursseja ja tarkkailevat olosuhteita ohjatessaan oppaansa Mount Everestin huipulle ja takaisin tukileiriin 18 päivän retken aikana. Mieti Everestin ja Sherpan tapaisia elokuvia. Jokainen ryhmä tarkastelee vaihtoehtojaan ja tekee valintansa ryhmän tabletin kautta. Kiipeilyolosuhteet, kuten korkeus ja sää heijastetaan keskitetylle näytöllä, sekä myös kaikkien pelissä mukana olevien ryhmien kokonaissijoitukset, jotta kilpailu pysyy kovana koko pelin ajan. Tätä vakavaa päätöksentekoa kevennetään iloisilla fyysisillä aktiviteeteilla, kuten makuupussin pakkaamisella, kiipeilyvaljaiden pukemisella silmät sidottuna ja teltan pystyttämisellä!

Kokemuksellisen oppimisen tärkeyttä työvälineenä yksilöissä ja organisaatioissa tapahtuvan muutoksen aikaansaamisessa ei saa aliarvioida. Normaalissa työympäistössä työntekijöitä ohjaa usein epäonnistumisen pelko. Tutkimukset ovat osoittaneet, että työpaikan ulkopuolella tapahtuvan kokemuksellisen oppimisen avulla osanottajat kokevat oppivansa nopeammin mukaansatempaavien teemojen, käsinkosketeltavien osatekijöiden sekä hauskojen ja yrityselämään liittyvien yhteyksien käyttämisen avulla.

Kokemuksen jälkeen osanottajat reflektoivat ymmärtääkseen, mitä harjoituksen aikana tapahtui, mitä päätöksiä he tekivät ja mitä seuraamuksia näillä päätöksillä oli. Kun näitä vertaillaan todelliseen liikemaailman olosuhteisiin, osanottajat kykenevät tekemään pysyviä ja vaikuttavia muutoksia käytökseensä ymmärtämällä valintojensa seuraamukset täysin ja ottamalla niistä vastuun.

FreshBiz-peli

Disruptiivinen innovaatio oli puheenaiheena myös FreshBiz-seminaarissa HR Learning Theatreissa, jonka osanottajamäärä paisui kolminkertaiseksi varattuje paikkojen määrään nähden! Team Building Asiam David Simpson selitti osanottajille FreshBizin toimintaa. Kyseessä on hauska, pelipohjainen työhuone, joka on suunniteltu antamaan ryhmätyölle ja luovuudelle lisäpotkua alle 90 minuutissa. Tuohon mennessä FreshBiz oli vaikuttanut yli 35 000 ihmisen elämään 20 maassa. HR-huippukokous ei ollut poikkeus. Osallistujat olivat innoissaan yhteistyön, luovuuden ja ennakoivan itsenäisen ajattelun oivalluksista, joita he saivat pelistä irti. FreshBiz on Ronen Gafnin ja Simcha Gluckin teos ja saatavilla maailmanlaajuisesti Catalyst Globalin verkoston kautta.

Go Team

Disruptiivisen innovaation erilaisena toteutuksena Team Building Asia suunnitteli mittatilaustyönä tehdyn "aarrejahdin" rohkaistakseen ihmisiä osallistumaan syvemmin HR-huippukokouksen kojuilla. Osanottajia ohjattiin ympäriinsä kanniskellen iPadia, johon oli ladattuna suosittu Go Team -sovellus. Saapuessaan kojulle heidät haastettiin kommunikoimaan kojun väen kanssa ja vastaamaan 3-4 mukautettuun kysymykseen, jotka koskivat juuri kyseisen yrityksen palvelualaa. Kaikkien mielestä kyseessä oli hauska ja ainutlaatuinen tapa tutustua HR-huippukokouksen tarjontaan Hong Kongissa.